Ekim okumaları..

 

Afife Jale; hayatının bu kadar acıklı bir öyküsü olduğunu bilmiyordum. Sahneye çıkan ,çıkma cesareti gösteren ama arkasına bakınca kimseyı göremeyen ilk müslüman Türk kadın tiyatro sanatçısı. Bestekar Selahattin Pınar'ın ilk eşi. 

''Bir bahar akşamı rastladım size,''

diye adına besteler yapılmış bir kadın. Selahattin Pınar'ın daha sonra evlendiği eşi,bir söyleşide, Bestekarın şarkılarının çoğunu Afife Jale için yazdığını anlatmış. Büyük aşkları ile karşılaşmış lakin hiçbirini tam yaşayamamış bir kadın.Hazin bir hayat öyküsü. Büyük ideallerle başlayan ,akıl hastanelerinde ,yapayalnız son bulan bir yaşam.


Karlar Ülkesi ve Kiyoto 

Nobel Edebiyat ödüllü Japon yazar Yasunari Kawabata'nın  iki eseri. 

(1968 Nobel Edebiyat Ödülü) Karlar Ülkesi'nde geyşaların hayatından kesitler var. Tokyo'da yaşayan Şimamura ,kaplıcalar için dağlık bir bölgede bir kasabaya gider. Kasabada tanıştığı Komoko ile aralarında başlayan ilişkiyi ,Yoko isimli başka bir kadına duyduğu derin hayranlığı ve kaplıcalar bölgesinin güzelliklerini anlattığı Karlar Ülkesi isimli eseri yazar,tam 12 yılda yazmış. Komoko isimli karakter gerçek bir Japon Geyşa kadından esinlenerek yazılmış yazar tarafından.

Kiyoto ; Türkçemize Kiraz Çiçekleri olarak çevrilmiş. Bendeki Nihal Yeğinobalı çevirisi ile eski bir baskı. Çieko isimli genç bir dokumacı kız ve ailesi ile ilgili bir kitap. İki dokumacı aile çocuklarını evlendirmek istiyorlar. Çieko'nun babası kızını vermeye kıyamıyor, damadı evlatlık olarak alalım diye düşünmeye başlıyor. (ilginç bir adetleri varmış Japonların, kızı vermek yerine damadı evlatlık almak) Bu arada kızın babası kumaş desen tasarımları ile ilgileniyor ve yeni desenlerle klasik desenler arasında bocalayıp duruyor. Kitapta bolca ağaç, çiçek, doğa anlatımı efsaneler,Japon Şenlikleri, dini inançları, aile kültürleri anlatılmış. Ve ''Obi'' yani geleneksel Japon kıyafetlerinin  en göz alıcı kısmı. Bele sarılan obilerin 3-4 metre arasında uzunluğu varmış. Kat kat sarıp, erkekler sırta bağlarlar, kadınlar ise büyük bir fiyonk yaparmış. Hem erkekler, hem kadınlar tarafından kullanılan obi ne kuşak ne kemer, japonların kıyafetinin desenleri, kumaşı, kalitesi ile farklı ve önemli bir parçasını teşkil edermiş. Kitapta da işte bu obinin ayrı bir yeri,ayrı bir önemi var.

Not: İlk defa okuduğum Japon edebiyatına ait bu iki eser özellikle çevre ve doğa anlatımları, farklı kültürel özelliklerinden bahsettiği Japon ailesi ,kadın/ erkek,dostluk,arkadaşlık ilişkilerinin anlatımı ile oldukça ilgi çekici geldi. 



13 yorum:

  1. Afife Jale'yi anlatan bu kitabı ben de çok merak ediyorum doğrusu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem Afife Jale'nin hayatı hem de 1900'lü yılların Osmanlısının tarihini anlatan güzel bir kitap.

      Sil
  2. Afife Jale uzun zamandır listemde, iyi ki hatırlattın...
    Yaşam hikayesini merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan ismine bakınca ,etiketine falan zannediyor ki aman aman ne hayattır kimbilir.Hiç de öyle değil işte.Tarihte güzel bir iz bırakması ,hayatının güzel olduğu anlamına gelmiyormuş.

      Sil
  3. ilk müslüman Türk kadın tiyatro sanatçısı Afife Jale o dönemde ne kadar zor şartlarda sahneye çıkmıştır. Sonunun akıl hastanesinde bitmesi hüzün.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef,bazı fedakarlıklar olmadan, bazıları yolları ite kaka açmadan ilerleme olmuyor.İlkler harcanıyor.

      Sil
  4. Afife Jale'nin ben de filmini görmüştüm galiba yoksa dizi miydi şu an aklımda kalmadı uzun yıllar oldu. Çok acıklıydı gerçekten.

    YanıtlaSil
  5. afife filmini izlediydim, önemli biri tabii, japon edebiyatı çok iyidir ki yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlatımlar ne kadar güzel,ne kadar çeşitli,ben de sevdim Japon edebiyatını.

      Sil
  6. Osman B. Kitaplarında ki anlatımı çok seviyorum. Tabi değerli kişilerin hayatlarını yazmasını da.
    Kiyato çok çıkıyor karşıma. Merak ediyorum. Japon Edebiyatını seviyorum. Kültürleri biraz bize de yakın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Osman Balcıgil'in hem kişileri hem dönemleri anlatan kitapları benimde son yıllarda ilgiyle okuduklarım arasında.

      Sil
    2. Evde geçen zamanı ben de yazıp okuyarak değerlendiriyorum. Canım bir yere gitmek istemiyoe zaten.

      Sil