günden bu güne..

Kadınlar arasında altın günü buluşmalarını bilirsiniz. Ya annelerinizden duymuş ya da bizzat katılımınızla bu sosyalleşme şeklinden haberdar olmuşsunuzdur, diye düşünüyorum. Günler paralanmadan öncesinde Hanımlar her ayın belirli bir gününde bir komşuda toplanırdı. Mesela her ayın 10'u Mualla hanımın, 15 'i Gönül hanımın ,21'i Cavidan hanımın gibi gibi. Ayın 15 inde Gönül hanım hazırlığını yapar, kimi gün üç-beş, kimi gün on-onbeş kişinin gelmesiyle gününü yapardı.Çaylar demlenir, börekler, kekler, kurabiye poğaçalar yenilir hem muhabbet edilir, hem de eğlenilir, birbirlerinden haberler alınır verilirdi. Sofralar donatılır(/dı.) Tarifler alınır verilirdi, kiminin tatlıları meşhurdu, kimi çok çeşit yapar, kimi tariflerini gizlediği dedikodusunun başkahramanı olur, kimi uzun uzun anlatırdı yaptıklarını .Yeme-İçme kısmı ayrı bir muhabbet konusuydu gün sonrasında. Sonra bu günler kalktı. Paralı Günler başladı. Sürpriz misafirler yerine anlaşılan belirli kişilerle başlayıp biten günler başladı.Gün sahibi aldığı para/altın ile ev  bütçesini bir nebze ferahlatıyordu. Durumlar iyiyse  gün paraları bir takıya dönüşüp gösteriş kaynağı olurken , evde sıkıntı varsa bir deliğe yama oluyor ,bir açığı kapatıyordu.  TL  ve ufak meblağlarla başlayan günler,  geleceği gören hanımlarda önce dolar sonra altın gününe dönmüştü. O zamanlar hemen herkes bunları alabiliyordu. Evlerde annelerimizden gördüğümüz bu tasarruf şekli bir süre sonra çalışanlar arasında da yayıldı. Bankada çalıştığım dönemde tüm şube personelinin, kadın/erkek, amir/memur ayırmaksızın, katılımı ile altın günü adı altında çekilişle her ay birimize altin ya da bazi dönemler dolar alip veriyorduk. Bu birikim nevi herkesin bir ihtiyacını karşılıyordu.  Emekli olunca da çoğu arkadaş buluşmalarını altın günü şeklinde yaptık Hem buluşma garanti oluyordu, görüşmüş oluyorduk, hem de tasarruf ediliyordu.Fakat zamana uymuş ve buluşmaları dışardaki kafe ve restorantlarda yapmaya başlamıştık. En son 2019 yılı sonbaharında dört arkadaş böyle bir günümüz vardı. Az kişiyiz çok da pahalı olmasın diye gram altın alıyorduk. Hiç unutmuyordum 275-285 TL idi gram altın en son buluşmada. Sonra pandemi oldu, günler falan hayal oldu. Ekonomiler zorlanmaya başladı. Buluşmayı zaten yapamıyorduk, paralı gün artan altın ve dolar karşısında hayal oldu.
 23 kasım 2021 Kara Sali olarak ekonomi tarihine geçti , benimde eski günler geldi aklıma ,ha bre artan altın fiyatlarını görünce ekranda. Konu da buradan açıldı. Altın dolar uçtu gitti. Çocuklar bile döviz takibine bakar oldu. Benzin 10 TL ha oldu ha olacak. Belki ben yazarken oldu bile. Ekrana bakarken altın gr.740 TL lere gelmişti.  Bir buçuk yılda beş yüz TL artış olmuş yaklaşık. Devalüasyon yaşadık.Bu yaşı bana yakın olanlar bilir, bizim ilk krizimiz değil bu.2001 yılında ,bol sıfırlı paralar zamanında da yaşadık. Çalıştığım bankacılık sektörü fena etkilenmişti. Bir ay maaşımızı kestiler, eşlerden biri bankadan çıkartılacak dedikoduları içinde tedirgin çalıştık uzun süre. Sonraları uzun hikaye. 
Geçen sene sadece sağlık için dua eder olmuştuk. Şimdi sağlığın yanına paramız pul olmasın diye dualarımıza ilave ediyoruz, hatta ilk sıraya alıyoruz. Şu yukarıda gördüğünüz bol sıfırlı para ile pazarda belki domates ancak alıyorduk, milyonlarca lira ise sadece elbise alıyordu. 6 sıfır atıldı da bu hale gelindi. Çok çok uzaklarda da değil o günler.
Yani, diyeceğim o ki,  umarım iyi günler bizleri, hadi bizi geçtim gençleri bekliyor olsun.

Mutlu hafta sonları.. 
 


18 yorum:

  1. Selam çok kısa sürede dönüşüm paranın değer kaybetmesi. Gündemmiz bu oldu. Sürekli bugün dolar euro altın takibindeyiz. Nereden nereye.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmayacak gibi degil ki.Hersey zamlı, gittikçe kısıyoruz hayatımızı.

      Sil
  2. Selamlar, 2000 lerin başındaki o olayı hatırlıyorum. Çalıştığım dönemdi ve çek kırdırarak işlerini döndüren şirketim iflas etmişti. Şu anki durumu benzin, dolar, altın fiyatları üzerinden takip ediyorum. Şirketler, çalışanlar kim bilir ne durumdadır. Devalüasyonu bir de çocukluk yıllarımda yaşamıştım sanırım... O dönemde paranın yeni değerlerine alışmak kolay olmuştu. Şimdi tekrar yapılırsa nasıl adapte olacağız bilemiyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okula gittiğim dönemler hocalarımız ülkeyi gelişmekte olan ülkelerden sayardı aradan 30 yil geçti hala gelişemedik, batıp çıkıyoruz adeta.

      Sil
  3. Günler de tamamen kalkar galiba yakında. Ekonominin bozulması çok etkiledi. Ben hiç sevemedim zaten günleri. Annem de sevmezdi, hiç katılmadık. Sadece tesadüfen akraba ziyaretinde falan denk geldiysem o kadar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence çok şey kaçırmışsınız:))
      Güzel bir adet/di. Komşuculuk keşke şimdi de olsa, insanlar o kadar uzak ve yapmacık ki artık.Bu ekonomide artık çoğu şey gibi bir araya gelmeler de değişti. Bırak günleri ramazanda akraba, konu komşu iftar sofraları bile kurulamıyor.Hastalığı geçtim, masrafı çok diye:/

      Sil
  4. Kadınlar gününe de altın gününe de ya annelerimiz ya kendimiz bir şekilde katılmışızdır ama dediğiniz gibi altınmış, dolarmış uçtu artık, kimsede heves kalmadı. Kadın günleri Recep İvedik filmlerine malzeme oldu artık. Yapan yoktu. Hele bir de pandemi olunca.. demek isterdim ama yine yeniden çatır çatır çatır toplanıyor kadınlar. Evlerden 5'erli 10'arlı dağılan kadınlar dördüm, delirdim:((( Bol sıfırlı paralarımız şaka gibiydi cidden. ''WC 1 milyon'' yazıyordu. Bunu siyasi malzeme yapıp ''WC şimdi 1 1ira'' deyip övüneni de gördük ya, pes dedik. Bu gidişat nereye varacak hiç bilmiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Recep İvedik'in o sahnesi çok antipatikti.Ezmişti sanki biraz kadınları.Belki küçük mahalle ,şehir ya da kalabalık akrabalar arası oluyordur ama buralarda kesin yok.
      Ay ne zordu o sıfırlı rakamlarla uğraşmak benim meslekte.
      Hala milyonu dlinden atamamış insanlarımız var:)

      Sil
  5. 10 yaşında ki oğlum, kendisini okuldan aldığımda "baba, gram altın 777'yi görmüş, duydun mu?" diye sordu:) Ayrıca günün bizde olduğu akşamlara bayılırdım.. Evde pasta, börek yapılırdı ama o günler özel olurdu:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ay çocum ya, nelerle ilgilenmesi gereken yaşta yavrular döviz takibinde.Kuzenimin oğluda biriktirdiği kumbara harçlıklarını dolara çevirtmiş annesine:)
      Ay birde benim annem günden önce ''ya yetmezse'' diye yedirmezdi pişirdiklerindeb, akşam aklırsa nacak derdi. Mıyıl mıyıl beklerdik:))

      Sil
  6. Pandemi yüzünden bırak günleri, ailelerimizi arkadas ve yakınlarımızı göremez olduk. Oglumu bir yıl göremedim mesela ama oturdugum site ahalisi evde ölsen kapını çalan yok. Bu nasıl garip bir çelişki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizde geçtik aynı yoldan ne yazık ama n'apalım sağlık olsun dedik. Bu yıl biraz daha alıştık galiba ,aşı biraz güven verdi,her ne kadar aşılılar da hasta oluyorsa da. Sitelerde komşuluk maalesef yok. Olan varsa ordan taşınmasın, kıymetini bilsin valla.

      Sil
  7. Merhabalar.
    Kadınlar arasındaki eski toplantı günlerinizi yad eden keyifli ve okurken zevk aldığım bu yazınızdan sonra mahzunlaştım. Çok keyifli bir şekilde devam eden yazınız, ülkemizin şu andaki ekonomik verilerine yaslanınca elbette insan üzülüyor. Millet olarak bizim günahımız nedir? Bizler kimin kızından kötüyüz? Bizler neden bu hale geldik diye düşünmeyen insanın aklından şüphe etmek gerekir.
    İnşAllah yeniden her şeyiyle güzel olan günlerimize yeniden kavuşuruz.
    Bu güzel paylaşım için kaleminize, emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerim.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
  8. biz de arkadaşlarla altın günü yapıyorduk 2015 te 2 tane altın günüm vardı hem her ay 2 küçük altın alıyordum hem de dışarıda yemek demek o tarihte alabiliyormuşuz diye düşündüm şimdi mümkün değil ki ayda değil 2 küçük altın gram bile tasarruf etmem

    YanıtlaSil
  9. Yaa günleri gençliğimden hatırlıyorum. Rahmetli annemin günleri pek meşhurdu ama hiç katılmadım hayatım boyunca. Sevmediğim için her halde. Bankacılık hayatı ve yaşadığımız krizleri düşününce de yahu yaş kemale erdi dedim iyice 😃 Yazık ki bugünlerde çok kişinin canını yakacak ve uzun yıllar unutulmayacak cinsten🙄

    YanıtlaSil
  10. Gerçekten de, daha altın günü de yapılmaz. Allah sonumuzu hayır etsin.

    YanıtlaSil
  11. paralı günler halen devam ediyor ki, genelde cumartesileri toplanıyorlar, hatta farklı şehirlerde bile toplanıyorlar, eskişehir, bursa felan gibi :)

    YanıtlaSil
  12. Bir yıl sonraki yorumum; altın 1084 TL. gram altın hem de.

    YanıtlaSil