İlk Gençlik Yılları

Mart ayında okuduğum, Nobel Ödüllü Yazarlarserisine ait kitap İsviçreli bir yazara ait;
Hermann Hesse (1877-1962) Nobel Edebiyat Ödülünü 1946 yılında almış. Usta yazarlardan. Şimdiye kadar 100 milyondan fazla okura ulaşmış. Sadece Nobel Edebiyat Ödülü değil daha başka pek çok ödülün sahibi şiir, öykü, roman yazmış. Aynı zamanda ressam. Tam anlamıyla üstün yetenekli bir sanatçı. Okuduğum kitabının ismi 
''İlk Gençlik Yılları (Demian)''
Çevirisi;Kamuran Şipal tarafından yapılan kitabın yazıldığı tarih 1919.
Sayfa sayısı; 170

Konusuna gelirsek;
Sinclair, kendi halinde annesi babası ve kardeşleri ile mutlu mesut yaşamakta olan yalnız bir çocuktur. Çocuk olmasına karşın derin düşünceleri vardır. Hayatın iyiler ve kötüler arasında, iki ayrı dünyadan oluştuğu konusunda kafasında filizlenmeye başlayan düşünceleri onu arada bırakmakta , iyi taraftan ,kötü tarafı hissetmekte uzaktan seyretmektedir. Ta ki henüz onlu yaşların başında, arkadaşları arasında kabul görmek uğruna olmadık bir yalan söyleyene kadar. Bu yalan Sinclair'in başını hiç aklına gelmeyecek şekilde bir belaya sokar. Kendinden yaşça büyük bir çocuğun tehditlerine, onu çeşitli kötülüklere bulaştırmasına vesile olur. Tam bu sıkıntılı anlarında ,hayatında yıllar boyu yer edecek olan Demian ile karşılaşır. Demian onu bu tehditkar kişiden kurtaracak ,fakat Sinclair ondan sonra da bu çocuğun yörüngesi altına girecektir. Zamanla büyüyen, genç bir çocuk olan Sinclair gittikçe ailesinin huzur dolu ortamından uzaklaşır , kendi iç dünyasının derinlerine yolculuğa çıkar. Bu ergen dönemlerinin huzursuzluk, kendini arama, ruhsal bunalımlar,ikilemler, gittiği dini okulların etkisi ile de karmaşıklığını gittikçe arttırır. Büyüme yolunda olan Sinclair ,kendine hep bir yol arkadaşı arar, hep tutunacak bir dal peşindedir .Kendinden farklı ,üstün gördüğü kişilerin peşine ve hayaline düşer. Bu, bazı dönemler Demian olur,bazı dönemler kilisede tanıştığı müzisyen Pistorius, bazı dönemler hayalinde yarattığı Beatrice adındaki bir kadın, ona hep önayak olur, yol gösterir..
******
''İlk Gençlik Yılları'' bu seride okuduğum kitaplar içinde ,sevdiklerim arasına giremeyecek bir roman. Kendi okuyuculuğum olarak; bu tip iç dünyaya fazlaca dönük, çok fazla soyut öğeyi, dini unsurlar üzerinden mesajları  barındıran ,yolunu arama üzerine olan romanları, sevemiyorum. Yine de kolay okunup biten bir roman. Zaten çok uzun da değil. Yarım bıraktıracak kadar asla değil:)

****
Ceviri yapan Kamuran Şipal(1926-2019) i anmadan geçmeyelim. Kamuran Şipal  bir öykü ve roman yazarı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Alman Dili ve Edebiyatı  mezunu. Almanca'dan Türkçe'ye sayısısız eser çevirisi yapmış. 2010 yılında yazdığı ''Sırrımsın Sırdaşımsın '' ve 1998 yılında yayınlanan ''Demir Köprü'' isimli iki romanı dışında öyküleri de var.'' Sırrımsın Sırdaşımsın'' isimli romanı ile 2011 yılında Orhan Kemal Roman  Ödülü'nü kazanmıştır..

12 yorum:

  1. hesse en sevdiğim yazar, bütün kitaplarını en az iki kez okudum, demian da ağır tabii ama nefis nefis bütün kitapları gibiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, tekrar kitap okumayı bende severdim:)

      Sil
  2. Not alayım bu kitabı hemen.
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Dün kullanılan kitaplarda ben de yoruluyorum bilmediğim bir dinin öğretilerini anlamaya çalışmak istemiyorum sanki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özellikle bir zamanlar yazılan kitaplarda din çok fazla kullanılmış. Sanırım yaşam o zamanlar dinle daha içiçe imiş.

      Sil
  4. Hermann Hesse hep okumak istediğim ama hep de ertelediğim bir yazar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Usta yazarları okumanın, daha çok katkı sağladığına inanıyorum.

      Sil
  5. Ağır kitapları okuyamadığım gibi bir dönem okumaya ara vermek zorun kalıyorum :)) O yüzden daha anlaşılır kitaplara yöneliyorum sanırım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tercih meselesi tabii ki. Ben bu sene Nobel almış yazarlara ait kitapları elimden geldiğince çok okumayı planlıyorum. Yalnız böyle eserlerden sonra diğer kitaplar hafif kalabiliyor:)

      Sil
  6. Hesse kendi yaşadıklarından da ilham alan bir yazar. Bozkırkurdu benim favorim.

    YanıtlaSil
  7. Yazarın herhangi bir kitabını okumadım. Dini unsurlarda dozu kaçırmış sanırım, fazla öğretici yönü olmadığını tahmin ediyorum. Ama yine de o dönemin koşullarını vermesi bakımından ilginç olabilir. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  8. Hermann Hesse'den Siddharta, Bozkır Kurdu ve Ağaçlar isimli kitapları okumuştum. Hepsini ayrı ayrı sevmiştim.
    Belki bu kitabı unutup, başka bir eseriyle tekrar yollarınızı birleştirebilirsiniz. :)

    YanıtlaSil