Siyez unlu poğaça



Siyez buğdayı son zamanlarda adını ,daha sağlıklı olmasından ötürü sık sık duyduğumuz bir buğday türü.Özellikle Canan Karatay'ın buğdayın genetiğinin bozulması nedeniyle unlu mamullere karşı çıkması,
'' Nasıl yani hiç mi ekmek yemeyeceğiz, biz mutfaklarında bir şekilde hamura alışkın bir milletiz,unsuz olmaz'' serzenişleri karşısında ,
 ''O zaman geleneksel buğdayla tanışın, bozulmamış buğday unlarından yapılan ürünler yiyin'' alternatif cevabı ile gündeme geldi. Tabi ki daha önce yöresel ürünleri takip edenler, alanlar, satanlar, yiyenler vardı ama çoğumuz siyez buğdayını, Canan hoca'dan duyduk. Kastamonu taraflarında yetişen geleneksel bir buğday, atalarımızdan gelen bir tür ,siyez buğdayı.
Neden siyez buğdayı rahatlıkla yiyebilirmişiz; çünkü kromozom yapısı ,cüce denilen hibrit buğdaylara göre daha az sayıda yani14' müş. Hibrit ya da cüce bugdayların ise kromozom sayısı kırklara varıyormuş. İnsan vücudu bu buğdayların içindeki içerikleri kullanamıyor ve bir çok hastalıklara maruz kalıyormuş. Her buğdayda bulunan gluten(buğdayın içerisindeki protein) oranı ise siyez buğdayında ,tam da sağlığımız için almamızın yeterli olacağı, vücudumuzun kullanabileceği miktarda bulunuyormuş(yüzde 10 kadar). Cüce buğdaylarda ise gluten oranı çok çok yüksek(Yüzde60-80)civarındaymış. Glutenin vücudun ihtiyacından çok fazla alınması  durumunda bir çok hastalığa neden olduğu araştırmalarla ortaya çıkartılmış durumda. Dolayısıyla gluten oranı düşük,kromozom sayısı az ,gerçek buğday türlerinden olan siyez buğdayından üretilen siyez  unu diğer unlara göre daha sağlıklı olarak sunulup,yenmesi konusunda yasaklara uğramıyor.Yine de aşırı olmamak kaydıyla ve şimdilik tabi..
Siyez gibi geleneksel buğday türlerinin daha çok yetiştirilmesi için ,başkalarının hibrit buğdaylarına muhtaç olmamamız için,daha sağlıklı besinler tüketmemiz için,çocuklarımız için🙏 umarım gerekli adımlar atılıyordur.

Bende bu unu ilk kez denedim ve peynirli bir poğaça pişirdim.Çok da güzel oldu,
Buyrun, poğaçamın yapım malzemeleri şöyle;

*1 yumurta(akı hamura, sarısı üzerine)
*1 su bardağı yoğurt,
*1/2 su bardağı zeytinyağ,
*1 su bardağı siyez buğday unu,
*2,5 su bardağı tam buğday unu,
*1 çay kaşığı kadar tuz,
*yarım paket kabartma tozu,
*üzeri için susam, çörekotu,
-Tüm malzemeleri yoğurup hamuru biraz dinlendirin.İçine kıyma ,peynir ne dilerseniz koyabilirsiniz.Benim poğaçalar peynirli,maydanozlu.

Not:Siyez buğdayı ile ilgili bilgiler Canan Karatay programlarından,
Siyez unu ile poğaça , benden😊.
Ağız tadınız yerinde olsun..

18 yorum:

  1. bilgiler ve harika tarif için çok teşekkürler canım...sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Siyez ununu ilk kez duyuyorum nereden temin edebiliriz acaba Mehtap:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Marketlerde vardır sanırım ama ben İst.Halk Ekmek siyez unu ve tam buğday ununu aldım.Fiyatları daha uygun:)

      Sil
  3. duymadımdı hiç ay saoool yeni bişi öğrenmek ne güzeel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aşkolsun duymadın mı?Sağlıklı yemek programlarını takip et bak neler neler var daha:))

      Sil
  4. Kokusu ekranı aştı, buralara geldi:) Ellerine sağlık!

    YanıtlaSil
  5. Halk ekmekte un satıldığını biliyorum ama hiç ilgilenmedim. Madem ki siz beğendiniz ben de denemek isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle beğendim ,hatta ekmek bile pişiriyorum bu unlarla.

      Sil
  6. çok güzel tarif etmişsiniz emeğinize sağlık.. bende bir erkek olarak mutfakta kendimi geliştirmeyi düşünüyorum mutlaka denicem tarifi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet biliyorsunuz zaten iyi aşçılar, şefler genelde erkeklerden çıkıyor:)

      Sil
  7. ilk kez duyuyorum bu unu :) güzel gözüküyor

    YanıtlaSil
  8. Ellerinize sağlık, sağlıklı bir undur siyez :)

    YanıtlaSil
  9. Afiyet olsun nefis görünüyor :)

    YanıtlaSil
  10. Siyez bugdayi iyi fikir. Eline sağlık canim 😘

    YanıtlaSil