Kıbrıs 2

Kıbrıs gezimizin ikinci günü yine pırıl pırıl günlük güneşlik yaz  sabahına uyandık. Kahvaltılar edilip bizleri bekleyen otobüslerimize bindik. İlk durağımız ;Türkiye'den gelen suyun adaya giriş yaptığı Geçitköy geçidi ve Atatürk barajı oldu.

Kıbrıs'ın suyunun karşılandığı bu bölge adeta bir cennet köşesi. Manzara harika. Zaten bu bölge yani Güzelyurt adı gibi güzel, yemyeşil, bereketli/tabi ki şu an fazla üretim yok malum siyasi sebeplerle/ bir yer. Trodos dağlarına yakın olan bu bölgede pek çok sebze ve meyve yetiştirilmeye uygun. Bir zamanlar bakır madenlerinin de burada olduğu biliniyor. İngiliz döneminde Lefkoşe ve Gazi Mağusa'ya demir yolu ile bağlı imiş şu an demir yolu atıl durumda. Manzara seyrede seyrede Güzelyurt'taki Manas Kilisesi ve Güzelyurt Arkeoloji Müzesine vardık. Burada önce tatlı bir Kıprıslı hanımın taze taze sıktığı nar sularından içip sonra da müze ve kiliseyi gezdik. Kıbrıs'ta gezdiğimiz tüm müze ücretleri 50 TL. Geçerli para birimi TL bu arada. Ama menülerde ya da diğer alışveriş yerlerinde Avrupa ve Amerikan para birimi de mutlaka yazıyor.

Halen Kıbrıs'ta yaşayan Rumların ibadet ettiği üçüncü kilise Aziz Manas Kilisesi.

Manas kilisesi özellikle kulak ve göz ile ilgili rahatsızlığı olanların ziyaret edip dua ettiği bir kiliseymiş. Zaten dilek için asılan ilginç kulak ve göz figürleri bunu belli ediyor. Her inançta aynı şeyler var .

Kilisenin hemen yanındaki şimdi Arkeoloji Binası olarak kullanılan bina 1974 yılına kadar bölge piskoposunun sarayı imiş. Günümüze Ada'nın flora ve faunası ile arkeolojik bulgularının sergilendiği küçük ,etkileyici bir müze halinde ziyaretçilerini beklemekte.

Sonrası Gemi konağı bölgesine doğru harekete geçip Cengiz Topel'e ait uçağın düştüğü yerde bulunan anıtı ziyaret ettik.

Cengiz Topel'in 1964 yılında Rumlar tarafından kuşatılan Erenköy bölgesine yapılan bir hava saldırısında Gemi Konağı bölgesinde  uçağı düşürülüyor, kendisi paraşütle atlıyor ancak ne yazık ki Rumların eline esir olarak geçiyor. Pilotumuz ,Rumlar tarafından ağır işkenceler altında hayatını kaybediyor. Önce verilmek istenmeyen naaşı; Türkiye'nin uzun ısrarlı girişimleri sonucunda ,Lefkoşe Rum Hastanesinden alınarak Lefkoşe Genel hastanesine ve daha sonra da ülkemize getirilerek, yapılan törenlerin ardından Sakızağacı Hava Şehitliğine defnedilmiştir. Henüz 29 yaşında şehit olan  Cengiz Topel, ülkemizin ilk savaş kaybı Kıbrıs'taki de ilk hava harp şehididir. Ruhu şad olsun.

Daha sonra öğle yemeği molası verdiğimiz Aspava isimli restorana geçtik. Deniz kenarında aynı zamanda denize girilip su sporları da yapılan turistik bir mekandı. Bu bölge aldığı rüzgarların etkisi ile sörf yapmaya çok uygun bir bölge imiş ve bu amaçla gelen pek çok turist var......

1. Ben hâlâ Kıbrıs gezisini yazamadım. Daha doğrusu Girne gezisini:) Zira Girne'den başka bir bölgeye gitmemiştik. O yüzden her iki yazını da ilgiyle okudum Mehtap. Bizimki tamamen yaz turizmiydi. Eksiklerimi senin verdiğin bilgilerle tamamlamış oldum. Kalemine sağlık.

2. Kıbrıs gezinizi bazen gülümseyerek biraz hüzünlenerek okudum. Babam Kıbrıs'lı idi. Annesini çok küçük yaşta kaybetmiş. Dedem Lefkoşa Lisesi müdürlüğünü yapmış, rahmetli Fazıl Küçük de öğrencisi olmuş. Babam ve amcam üniversite eğitimi için Türkiye'ye geliyor, Ankara Hukuk Fakültesi'ni bitiriyorlar. Kıbrıs'a yıllar önce ailece bir kez gittik. Türk kesimi, Rum kesimi olarak iki bölge vardı.
    Cengiz Topel adıyla Adana ve Mersin'de ilkokul ve ortaokullar vardı. Çok genç yaşta kaybettiğimiz bir şehit. Tüm şehitlerimizi ve ebediyete göç etmiş büyüklerimizi rahmetle anıyoruz.
    Güzel bir derleme yapmışsınız, teşekkürler, sayenizde anılar tazelendi.
    (Biliyorsunuzdur, Aspava Lokantaları pek çok yerde var. Allah Sıhhat, Para, Afiyet Versin, Amin anlamına geliyor.)

1. Babanız Kıbrıslı idi demek. Adalı Türkler çok çekmişler anlattıkları kadarı ile. Şimdi herkes halinden memnun gibi. Hala Türk kesimi ve Rum kesimi var ama vatandaşlık mülkiyet hakları falan oldukça karışık. İngiliz tapusu, rum tapusu Türk tapusu falan bir yer satın almak bile çok eziyetli olabiliyıormuş.
      Aspava evet bende Ankara'nın meşhur kepabçıları diye biliyordum ama Kıbrıs'ta gitmek nasip oldu:)

3. ayyy işkence miii pof yaa.

4. İlerde bir gün gidebilirsem işime yarayacak güzel bilgiler ediniyorum sayenizde. :)