Nils Holgersson'un Serüvenleri

 

Selma Lagerlöf (1858-1940) 1909 yılında Nobel Edebiyat Ödülü'nü alan ilk kadın yazar olarak tarihe geçmiş kişidir. Aynı zamanda Nobel Edebiyat Ödülü alan, ilk İsveçli yazar olarak, ülkesinde de ,adını önemli bir yere yazdırmıştır. Döneminin en iyi cağdaş öykü yazarlarından kabul edilir.Üstelik 1909 yılında bir kadın yazar olarak Nobel Edebiyat Ödülünü almak ,başlıbaşına büyük bir başarıdır.

Yazdığı masal ve efsanelerle tanınır. Ülkemizde de yayınlanan''Uçan Kaz'' isimli çizgi film ''Nils Holgersson'un Serüvenleri''  isimli kitaptan uyarlanarak hazırlanmış, pek çok ülkede gösterilip, ilgi görmüştür.

1909 Nobel Edebiyat Ödülü'nü kazanan Selma Lagerlöf'ün , Nils Holgersson'un Serüvenleri isimli eserinin; Türkçesi; Babür Kuzucu'ya ait. Sayfa sayısı; 397

 Gelelim ,İsveç'i baştan başa ,bir kazın sırtında gezen bir çocuğun hikayesini anlatan kitabın konusuna; 

Nils çok yaramaz bir çocukmuş. Bir gün ailesi evde yokken ,yaşadıkları çiftlik evinde karşılaştığı  cini kızdırınca bir anda kendini küçülmüş halde bulmuş. Ortadan kaybolan cin ,verdiği bu ceza ile Nils'e büyük bir oyun oynamış. Parmak çocuk hali Nils'in önceleri hoşuna gitmiş .Küçüldüğü için karşılaştığı tehlikeler ise korkuya kapılmasına neden olmuş. Tam bu sırada kuzeye, Laponya bölgesine  göçmekte olan ve çiftliğin üzerinden geçen yaban kazlarına oldum olası özenen genç beyaz kaz Martin, yaban kazları ile gitmek için havalanmak isteyince, olanlar olmuş. Onu durmak isteyen, ancak boyu ve gücü buna yetmeyen Nils kendini bir anda beyaz kazla birlikte göklerde uçarken bulmuş. Sürüye önce kabul edilmek istenmese de zamanla yaban kazları Nils'e alışmışlar. Hem Nils onlara yardım eder hem de kazlar Nils'i ve beyaz kaz Martin'i korur olmuşlar. Böylece sürü halinde kuzeye doğru uçarlarken başlarından pek çok macera geçmiş. Kuşlarla yaptığı bu yolculuk Nils'in pek çok şey öğrenmesine, pek çok şey görmesine vesile olmuşsa da Nils yavaş yavaş insan olmayı, ana babasını, çiftliği özlemeye başlamış. Ancak cinin onun eski haline döndürmesi için bir şartı varmış . Genç beyaz kaz Martin'i sağ salimen çiftliğe geri getirmek. Çünkü Genç Martin'in de bir ailesi varmış ve Martin göçmen bir yaban kazı değil, çiftlik kazı imiş...

*******

Çocukluğumda masal kitabı okumayı çok severdim. Bir şey değişmemiş hala seviyormuşum demek:) Bu öğretici ,ağır başlı eser; doğayı,  canlıları ,hayvanları, insanları  bazen gökyüzünden bakarak, bazen sularda, bazen toprakta yaşarken ki hallerini, masallara sarıp sarıp, hikaye gibi anlatmış. Keyifle okudum. Bitti.

Ve genelde masallar şöyle biter;

Gökten üç elma düşmüş. Biri yazanın, biri anlatanın, biri de okuyanın  başına..





12 yorum:

  1. Aslında çocukluğumuzda duyduğumuz keyifli bir öykü bu. Bir kaç yol önce ben de okumuştum bu kitabı. Lagerlöf'ün çok keyifli bir dili va bence.

    YanıtlaSil
  2. Çizgi filmde kazin adi Morton muydu sanki ya ... Ay her pazar sabahı kahvaltıda seyrederdim Ucan Kaz ve Nils

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir eseri çok güzel anlatmışsın Mehtap. Emeğine yüreğine sağlık 👏👏🧿😊🌺🤚

    YanıtlaSil
  4. Hafızama kazınan belli başlı çizgi filmlerdendi ve çok severdim izlemeyi:-) Kitap sayesinde hatırlamış olduk, ellerinize sağlık:-)

    YanıtlaSil
  5. Çocukken ara sıra denk gelirdim parmak çocuğa hahahaha :) Hiçbir şeyden anlamadığımız, sadece çizgi film izleyip oyun oynadığımız zamanlardı ne dertsiz, tasasız zamanlardı öyle... :)

    YanıtlaSil
  6. Hala masalları sevenlerdeniz.. İnsanı çocukluğuna götürüyor ne güzel günlerdi teknolojide bu kadar yoktu hayatımızda..Emeğinize sağlık bu güzel yazınız için:)

    YanıtlaSil
  7. Geçen senelerde okuduğumda, çocuklar küçükken her akşam bie bölüm okunurmuş bu kitaptan diye düşünmüştüm. Sonra çizgi filmini açtım, kitapla bire bir başladı. Devamı da öyleyse tam izlemelik :)

    YanıtlaSil
  8. Annemle babam ilk evlendikleri zaman Uçan Kaz'ı izlerlermiş, hep anlatırlar, aklıma geldi kitap yorumunu okurken :)

    YanıtlaSil
  9. kitabını daa çizgi filmini de çok severiiiim :)

    YanıtlaSil
  10. Parmak çocuk deyince Grimm kardeşlerin benzer bir masalı vardı ama kısaydı, serüvenleri falan değil:) Detaylarını unutmuş gitmişim. Bu yazarın böyle bir kitap yazdığını sizden öğrendim. Epey de kalın bir kitapmış. Güzel özetlemişsiniz. Keyifle de okunduğuna göre yazdım bir kenara:)

    YanıtlaSil
  11. Evet yaa, çok güzeldi o çizgi film. Morton’un aşık olduğu Danfin adında bir dişi kaz vardı, çok sevdiğim bir arkadaşıma takmıştım onun adını. Merak ettim yazarı, bulursam okuyayım ben de. Selamlar.

    YanıtlaSil
  12. Uçan kazı izleyenlerdenim :)

    YanıtlaSil