Çil Yavrusu

 

Bir deyim vardır; ''Çil yavrusu gibi dağılmak''. Çil, sülüngiller familyasından gelen bir keklik türü. Kınalı Keklik gibi Çil Keklik de bir kuş türü yani. Bu Çil Keklikler bir seferde en fazla yumurta yapan kuşlardanmış ve yavrular yumurtayı çatlatıp çıkınca, kalabalığı görüp ,'hepsi ile ben mi uğraşıcam' diyen ana Çil , hiç birine pas  vermeyince,  'biz nereye geldik böyle' diyen çil yavruları sağa sola kaçışıp dururlarmış. Korkarlarmış, burada kalınca başlarına ne gelecek, bilmezlermiş!. Lakin kaçıştıkları yer neresi ,onu da bilmezlermiş?

İşte insanların da bir olay sonucu, korku, endişe, bilinmezlik ile bulundukları yeri aniden terkettikleri zamanlar için, ''çil yavrusu gibi dağılmak'' deyimi kullanılmaya başlanmış. İlk nerede, ne için kullanılmış? Bilemem ama en son 29 Nisan pandemi göçü ile ilgili olarak kullanılabilir.

Herkes çil yavrusu gibi memleketine, memleketi olmayanlar yazlığına, dağa, deniz kenarına dağıldı. 

Ya da biz öyle sanmışız.

Çünkü İstanbul yine kalabalık, hep kalabalık..

23 yorum:

  1. Keşke dağılma önlenebilseydi ne güzel olurdu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kapanma demiycekti,"oldugun yerde kal"uygulamasina geçiyoruz, diyecekti;)

      Sil
    2. hahaha bu "olduğun yerde kal" süper bir düşünce :) çocukken öyle bir oyun oynardık hani! en doğrusu bu olurdu bence aslında :)

      Sil
  2. Aaa... Çil yavrusu? Niye hiç merak etmemişim ki? Ne güzel bir benzetme imiş meğer? Ankara da da dün bütün çil yavruları karayolunda kaçıştaydı. Ben mi? Ben aşıya gittim vallahi :)

    YanıtlaSil
  3. İlk defa bunun üzerine düşündüm yazınızla. Çok güzel benzetme ve yerli yerinde çok güzel kullanmışsınız. Tebrik ederim

    YanıtlaSil
  4. Hiç bilmiyordum bunu :)

    İstanbul azaldıkça çoğalıyor.Bu hep böyle oldu.Ne denli azalsa da azalmiyor asla. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çoğalmaması, bu yapımı durmak bilmeyen gökdelenler yüzünden mümkün değil ki.Yaşadığım ilçe bile son 10 yılda belki iki kat kalabalıklaştı belki de 3-4.

      Sil
  5. Deyimlerin kökenini araştırıp öğrenmek ve de öğretmek çok güzel bir iş. Momentos da az kullanılan kelimeleri hatırlatarak güzel dilimize, türkçemize senin gibi katkı sağlıyor. Emeğine yüreğine sağlık Mehtap.

    Tam kapanma erken gelen bayram tatili gibi algılandı. Umarım kaş yaparken göz çıkarmayız. Sevgiler selamlar 😊🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım yanılmışızdır da bu kapanma uygulamaları hastalığın azaltır,
      Sevgiler..

      Sil
  6. Çil yavrusu gibi dağılmak deyiminin hikayesini bilmiyordum, çok hoşmuş. :)
    Dağılsınlar bakalım -dağıldılar ya zaten- bakalım daha neler olacak?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dönüş içinde tabii ki deyimizi var; Tilkinin dönüp dolaşacağı yer mesela..
      Hep hayvan dünyasına benzetmişiz kendimizi, sonuçta onlar da bir canlı biz de bir canlı.Benziyorz demek.

      Sil
  7. Çil yavrusu deyimi tam yerini bulmuş desenize. Sadece İstanbul değil her yer öyle. Bizim sokakta da bir kalabalık. Çil yavruları sorgu sual edenleri kandıracaklar, yazık! Ellerinde cüzdan ya da koltuk altlarına sıkıştırdıkları gazetelerle güya alışveriş için çıkmışlar. Bu kafayla bu virüsün ortadan kaybolması hayal:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanlar da bakıyor tepedekilerin hayatı normal, gezen geziyor, filmler, diziler normal çekiliyor, hayat maskesiz gibi oralarda. Kafalar karışıyor, normal olarak. Genç, çocuk, yaşlı hem de aşılı olarak evde, çalışan kesim hep dışarda. Üstelik şu aralar hep gençler arasında yayılıyor, ne yazık ki.
      Sevgiler..

      Sil
  8. Kullandığım ama nereden geldiğini bilmediğim bir deyim:-) Panik olmasın diye erken açıklıyoruz dediler ama 2-3 gün bile yetmedi çil yavrusu gibi dağılmaya yada göçlere.. Sonuçlarını haftaya açıklanacak rakamlarda görürüz tabi doğru olarak veriliyorsa:-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ay azalsında nasıl azalırsa artık, giden gitti. Belki de olumsuz düşündüğümüz gibi olmaz, herşey yoluna girer, inşallah.

      Sil
  9. Ben de bilmiyordum, vay be Çile de bak, çok sinsiymiş. Ama ona da bakmamış annesi o ne yapsın değil mi ama :))

    YanıtlaSil
  10. Sokağa çıkma yasağı olunca sokaklar daha dolu oluyor İstanbul'da. Bunca insan kapalı yerlerde mi dolaşıyormış hep diyorum kendi kendime

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok arabayla dolaşıyorlar bence:)) araba yasak olunca yaya:))

      Sil
  11. büyük şehirden korkup bodruma gittiler, covid korkusu, ama büyük şehir işte, boşalmıyor bir türlü :)

    YanıtlaSil
  12. Fazla dağılma da virusü yayıyor. İstanbul tv de görünce korku veriyor Çin gibi olmuş ☺️

    YanıtlaSil
  13. Çil yavrusunu öğrenmiş oldum, teşekkürler. :)
    Ben de İstanbul'a da yaşıyorum. Yasak öncesi herkes yollara düşünce annem beni aradı. "İstanbul' da kimse kalmamış. Rahat rahat gezersin," dedi. 😁 Anne zaten yasak başlayacak, nereyi gezeyim dedim. :)

    YanıtlaSil